26. 07. 2017

Trabant sehrál ve vývoji bídného socialistického automobilismu svou roli a zaslouženě odešel do historie. Alespoň tak jsme si to mysleli… Tohle vozítko přitahuje dodnes a v Praze v Motole má svoje muzeum. Trabant prostě některé lidi fascinuje i po několik generací.

Díky tomu muzeum existuje. Na začátku šedesátých let dvacátého století se u nás jezdily domácí automobilové závody na ledasčem. Někdy je lepší si to ani nepředstavovat. Zahraniční vozy ze západu byli spíš snem, tak se využívaly a upravovaly skvosty z východoevropských zemí. Šéf tehdejšího Autosportklubu Stavby Praha pan Mráz oslovil výrobce Trabantů ve Zwickau a získal tak několik bakelitových chrastítek, které upravil na závodní speciály.

 

S muzeem to v tuhle chvíli ještě nemá společného nic, ale už se to blíží: Tajemnice Autosportklubu byla paní Helena Huclová (*1938 / +2015). Papíry a papíry, to byla její hlavní práce. Závody ji ale lákaly a pod vedením pana Mráze začala na Trabantech trénovat. Pak už musela závodit – rallye a hlavně závody do vrchu. Dařilo se jí víc a víc a v roce 1971 byla oceněna jako nejúspěšnější automobilový jezdec v ČSSR.  Se závoděním byl konec až s mateřskými povinnostmi a lásku k Trabantům přebral její syn. Ten také vytvořil Trabant Muzeum Motol.

V původních prostorách byly kanceláře – mohla tam být prodejna, hospoda, hostel, cokoliv co vydělává. Když miluješ, není co řešit a tak se v prvním patře vybourala zeď a přes ni do muzea naskládali bakelitové exponáty. V expozici jsou všechny verze Trabantů, včetně několika unikátů: Soudruzi z NDR vyrobili pro armádu terénní Trabant Kűbel a kdo neuvidí, neuvěří. Poslední Trabanty byly čtyřtakty 1,1 s motorem z VW Polo – i toto auto najdete v expozici. Expozice samozřejmě připomíná i závodění paní Huclové a závody na trabantech vůbec. Můžete si sednout i do kabiny Trabantu a vyzkoušet jeho řazení – řadící páka byla pod volantem a najít zpátečku napoprvé je opravdu umění. Trabant jel prostě hlavně vpřed. K zhlédnutí je i dobový dokument o výrobě Trabantů a ne hned je jasné, že jde o výrobu auta. Spíše to působí jako výroba nábytku. K vidění je i řez dvoutaktním motorem a hodně dobových materiálů a předmětů. Čistá „ostalgie“, jak se říká na východě Německa. Německé turistické výpravy si prý chodí často do muzea zaslzit. Mimochodem věděli jste, že jednoho Trabanta vlastní i Tom Hanks? Ve venkovní expozici je i předchůdce nejznámějšího Trabanta, Trabant AWZ – P70 Vyráběný od roku 1954 a speciál rallye Trabant.

Trabant Muzeum Motol je milou připomínkou toho co už se nevrátí, ale ještě pořád to stojí za připomenutí. A jede, i když je to šílenej zvuk. Proč ne?

Zdroj foto: vehiklo.cz, auto.idnes.cz

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!