30. 10. 2018

Kdyby mi ještě před nedávnem někdo řekl, že si Toyota postaví ostrý hatchback, řekl bych, „No, fajn… Ale z čeho?“

No, přece z Yarisu. Toyota Gazoo Racing slaví po sedmnáctileté pauze návrat do Světového šampionátu rally a Yaris posloužil jako základ pro stavbu závodního speciálu. Nadšení značky se odrazilo i do čtyři sta kusové limitované edice Yaris GRMN, určené pro obyčejné smrtelníky. Je však už beznadějně vyprodaný. Pokud vás ale zaujal, mám pro vás tip, ale o tom až na konci.

Yaris GRMN se stavěl ve francouzském městě Valenciennes, ale vývoj podvozku a brzdové soustavy probíhal u nejpovolanějších v Japonsku. Auto se ladilo na Nurburgringu, takže je samozřejmě neskutečně tvrdé a nepohodlné. Kratší pružiny, tlumiče Sachs a sedmnáctipalcová kola BBS s pneumatikami s nízkým profilem, ani jedna z věcí se nedá nazvat příjemnou. Taky se v něm sedí jako na záchodě a vypadá jako helma.

Pod kapotou je motor o obsahu 1.8 litru, přeplňovaný kompresorem. Ten, který je i v Lotusu Elise. Výkon se přenáší na přední kola pomocí šestistupňové manuální převodovky. K lepšímu záběru všech dvě stě dvanácti koní pomáhá samosvorný diferenciál Torsen. Zatím tedy vše nasvědčuje tomu, že auto bude rychlé. A ono ve výsledku je, ale nejde o to, že na stovku zrychlí za šest a půl vteřiny, nebo že to může rozpálit až na 230 km/h. Yaris GRMN je unikátní v tom, jak vám tu rychlost za tím volantem podá.

Většina moderních ostrých hatchbacků na mě působí, jakoby přijela z roku 2050, se všemi dokonalými systémy, prémiovou výbavou a astronomickými výkony. Ale tohle? Tohle přijelo z roku 1980. Je to takové čisté, puristické, pod kapotou řve sedm tisíc otáček a z repráků hraje Achtung Baby. To charakteristické kvílení kompresoru se nedá oposlouchat. Někde před hranicí šesti tisíc otáček má motor to největší odhodlání. Pořád je to ale Yaris, takže nádrž na 42 litrů se při spotřebě třinácti litrů vyprázdní někdy… Teď.

Co ale ten Torsen? A ty brzdy? Můžu s takovým výkonem v takhle málem autě vůbec zatočit?

Mezi mnou a jistou smrtí omotáním o strom na výjezdu ze zatáčky je jen tlačítko kontroly trakce, TRC. Ta sice úplně nedokáže krajní situaci vyřešit, ale pomůže. Můžete jí navíc vypnout a pak začne to pravé divadlo. Auto vás nenechá dělat si co chcete, musíte s ním pracovat. Díky bohu za super brzdy a ještě lepší ABS, téměř okamžitě se dostanete na rychlost, kterou je potřeba projet zatáčku a pak z ní zase vystřelit. A samozřejmě si musíte dát nějaký ten meziplyn, škoda tedy tak nešikovně umístěných pedálů, chce to trochu cviku, pravý pedál je celkem utopený. Ale pak, když se to všechno povede, stojí u výjezdu komisař s deskami a tužkou a odškrtne vám fajfku za dobrou práci. A to je prostě skvělý pocit, když si to divadlo musíte zasloužit.

Kdyby byl Yaris GRMN člověk, je to ten prcek, do kterého když nalijete tu správnou míru alkoholu, utrhne se ze řetězu a i pořádní vazouni mu to mohou závidět. Protože je cool pozvete ho na páteční alkoholový dýchánek k sobě domů. Nevydrží toho tolik, ale když se opije, třískne prázdnou lahví o zem, zatančí naprostý punk a odejde s vaší sestrou nahoru do pokoje. Pak se ráno vykrade a už jí nezavolá. Za jeho neurvalost ho většina lidí bude nenávidět, ale ve skrytu duše by chtěli být jako on. Přesně takový je Yaris oproti konkurenci.

Samozřejmě kromě toho, že z vás vytřese duši, má i několik dalších stinných stránek, které si nese s Yarisem. Kufr není kufr, ale další odkládací přihrádka. Výhled šikmo vzad nic moc. A infotainment má asi takové reakce, jako já po deseti pivech. Kdybych se ale pokusil jej přetransformovat na denní ježdění, s trochou fantazie by to šlo. Dá se tu nabít telefon, pustit muzika, navigovat se, a skořepinová sedadla našla skvělý kompromis mezi pohodlím a držením v zatáčkách. Navíc díky váze jen lehce nad jedenáct set kilo, si při hlídání otáček užijete spotřebu pod šest litrů.

Ale jak už jsem psal, je beznadějně vyprodaný. A i kdyby byl stále k mání, nad cenou protočíte panenky. Tohle auto totiž stálo 850 000,- kč. A to je pořádný randál za Yaris. Ale chcete ten tip? Spousta německých dealerství si jich pár koupilo a visí na nich cedulky od sedmi set tisíc nahoru.

A otázka na závěr. Chci ho? Ne, nechci. Je prostě pořád moc drahý a za ty peníze nestojí. Ale opět mi připomněl, jak moc si chci koupit Lotus Elise a taky, že Toyota si umí vzít legrační klobouček, naškrobené šaty a roztočit to na karnevalu. Toyota Yaris GRMN si ze sebe umí udělat srandu. Netváří se vážně, tváří se jako váš kámoš v sobotu večer, když se mu zachce dělat problémy, a vy s ním i tak půjdete, protože on je ten tahoun. Není to nejrychlejší auto, které jsem letos řídil. A rozhodně není ani nejhezčí. Ale hergot… Já se za tím volantem v tomhle roce takhle ještě nebavil.

Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!