12. 10. 2018

Je vůbec možné vyrobit vyvážený mix prostorného rodinného auta s luxusní výbavou a solidní dynamikou a nevyždímat přitom ze zákazníka i tu poslední korunu?

Peugeot to zkusil a výsledek stojí za to. Testovaný Peugeot 5008 GT 2.0 HDI jakožto nová generace luxusního MPV kompletně převlékl kabátek a stal se z něj klasický SUV mastodont. Na první pohled robustní a majestátní vůz si vyslouží pozornost i u náročných kolemjdoucích.

Rád jsem ho po celou dobu testu obcházel a zkoumal jeho detaily. Nejvíc mě ale bavil na palubě. Když chcete techniku půjdete nejspíš do Německa. Když chcete uhrančivou karoserii vaše kroky budou s největší pravděpodobností směřovat do Itálie. A když chcete módu a luxus pojedete kam? Dior? Francie. Louis Vuitton? Francie. A odkud byl René Lacoste?

Sedadla s luxusními prošívanými vzory mají pět masážních programů. Z výdechů ventilace lze navolit jeden ze tří parfémů a ergonomie a zpracování interiéru mi procvičilo hledání správných metafor. V době, kdy většinu kokpitů zdobí tuna nepřehledných přepínačů, stěhuje Peugeot většinu ovládacích prvků do infotainmentu, aby se tak zamezilo přeplácanosti. Pravda, občas je pěkná pruda hledat většinu věcí na 8“ displeji, ale pohybování se v něm je naštěstí přehledné a reakce plynulé.

Virtuální ukazatele i-Cockpit mají hezké animace a několik užitečných programů. Přechod mezi nimi probíhá rychle a nabízí i možnost individuality. Prostoru má každý dostatek a to jak vpředu, tak i na druhé řadě sedadel. Cestující na třetí řadě sedadel by mohli trochu namítat, ale pokud jsou předškolního věku, stěžovat si nebudou. Po jejich vyjmutí navíc nabídne dostatečný prostor (1060 litrů), který pojme i větší dovolenou. Po vyjmutí i druhé řady sedadel pak už jen stačí umístit matraci, peřiny a koukat na hvězdy skrz panoramatickou střechu.

Kromě toho, že je 5008 GT velmi pohledným, prostorným a skvěle vybaveným autem, má pro mě ještě jednu velmi překvapivou vlastnost. A ani se mi nechce věřit tomu, že to píšu: To auto se skvěle řídí. Nechová se samozřejmě tak hbitě jako malý osobák, ale na poměry SUV/MPV je to velmi slušné. Za volantem se ochotně vrhne do každé zatáčky a člověk nemá pocit, že se s autem pere. Motor 2.0 HDI s výkonem 180 koní má co nabídnout a i s 1615 kg těžkým autem dokáže zahýbat. Dynamický projev snad jen trochu sráží automatická převodovka, kterou je s trochou sportovních ambicí lepší přepnout do ručního řazení pádly pod volantem.

Při průjezdu po sobě jdoucích zatáček se nenechá rozházet a předjíždění na rovince proběhne jen jakousi teleportací. Pomyslné divadlo při pružné jízdě spouští tlačítko GT. Deviza Peugotu 5008 GT se spouští za ovladačem automatické převodovky. Auto při něm trochu zhrubne a má lepší reakce na plynový pedál. Má to ale i svou nepříjemnost – zvuk motoru začne hlasitěji pronikat do kabiny. A poslouchat dvoulitrový diesel ve vysokých otáčkách uším moc nelahodí. I na standardní nastavení, resp. bez sepnutého GT, jde ale o čilé auto.

Podvozek sám o sobě neskotačí a nerovnosti žehlí obstojně i přes těžký naftový motor. Není problém se vyškrábat ani třeba na chalupu. To jsme měli možnosti vyzkoušet na nezpevněném povrchu a i přes fakt, že Peugeot do svých crossoverů a SUV nenabízí čtyřkolku, popere se s příjezdovou cestou v blátě obstojně. Absenci pohonu 4X4 si můžete vynahradit systémem Grip Control, což je jakýsi elektrický pomocník se stabilizací. Nepřiplácejte si ale za něj, u jiné značky z koncernu PSA jsem ho zkoušel a není to žádná sláva.

A kolik to všechno stojí? Základní Peugeot 5008 startuje s cenovkou 560 000,- kč a i ten je velmi dobře vybavený (např. i-Cockpit je standardní výbavou u každé verze). Testované GT, konkrétně to, co je na obrázcích si ale už koupit nemůžete. Tato verze totiž skončila. Testovaný kousek se musel trochu poupravit pro homologaci Euro 6d-temp. Nové GT má místo filtru pevných částic s aditivy nově systém bezúdržbový. Sníží se výkon ze 133 kW na 130 kW a šestistupňový japonský automat Aisin nahradí osmistupňová jednotka. Koukáte tak v podstatě na ojetinu. Novinka GT Line stojí od 835 000,- kč a s doplňkovou výbavou se vyšplhá až k jednomu milionu. Jedno takové auto, které vidíte na obrázcích lze najít v plné výbavě s visačkou kolem 800 000,- kč a to v plné výbavě. Počítadlo kilometrů tady navíc ukazovalo přes 50 tisíc novinářských kilometrů a auto bylo jako nové.

Závěr

Vadí mi ten otravný hluk motoru při režimu GT. Šílím z anabázi v infotainmentu kvůli vypnutí systému start/stop (tady bych nějaké skryté tlačítko uvítal). A někomu bych dal přes prsty za udávanou kombinovanou spotřebu 4,7 litru na 100 kilometrů, protože pod šest to prostě nepůjde. Ale i přes těchto pár drobností trvalo navázání citového vztahu necelé dva dny. To auto si zamilujete a budete s sním pyšnit.

Peugeot si mě získal svým chic vzhledem, luxusním interiérem a těmi drobnými maličkostmi, jako promítání znaku lva na zem při otevřených dveřích, možností zvolit si parfém na palubě a také charismatickým projevem. Kdybych požadoval tyto věci po Němcích, budou po mně chtít dva miliony. A ještě bych rád dodal: Býval jsem muzikant, takže když jsem na reproduktorech zbystřil nápis Focal spadla mi brada. Může být vůbec v autě lepší audio?

Text: Vladimír Kadera

Foto: Zdeněk Strakoš, Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!