23. 10. 2018

Facelift Citroënu C4 Cactus s sebou nenese jen kosmetické úpravy, ale i jednu zajímavou novinku.

Když se před pár lety představil první Cactus zaujal širokou veřejnost svým extravagantním vzhledem. Kromě „hmyzí“ masky a futuristické karoserii zapůsobil i chytrým řešením Air bump, které obecenstvo rozdělilo na dva tábory. Jedni plastové polštáře proti poškození dveří při nešikovné manipulaci např. na parkovišti uvítali a druhým přišly ošidné. Tak jako tak, přidalo to na osobnosti vozu. Omlazený model o polštářky nepřišel, jen se přesunuly o kousek níže. Hlavní přednost tohoto vozu však nespočívá v odvážném designu, ale v něčem úplně jiném.

Když pominu WRC, tak jak vám v paměti uvízla tato francouzská značka? Dodnes si pamatuji tu jejich báječnou plavnou jízdu, kdy jste se při každé jízdě cítili jako na lodi Riva Aquarama. Z velkých Citroënů byly báječné cesťáky a fanoušci Xantia klubu se předháněli, kdo má v autě víc „koulí“. Šlo o hydropneumatický podvozek, který se v modelech objevoval přes šedesát let. U výškově tohoto stavitelného podvozku například nebyl problém měnit kolo bez heveru. Tento prim, který dával vozům jejich charakter však pro nákladnou výrobu a bídný prodej velkých modelů nedávno skončil.

Nyní to ale vypadá, že se doba plavných vozů z Francie vrací. U této novinky se Evropě představuje další z technologií, které mají svůj původ ve WRC, a sice tlumiče s hydraulickými dorazy. Jak to funguje? Nerovnosti, které tlumí obyčejné tlumiče se ještě více přefiltrují přes hydraulický doraz, který ještě více přispívá ke komfortu na palubě. V praxi to funguje skvěle. Čím rychleji jedete po nezpevněné ploše, tím lépe Cactus žehlí. Podvozek auta skvěle pracuje a poskakuje, zatímco v autě je relativní klid. Trochu to snad jen sráží nízký profil pneumatik. Toto řešení sice není tak komfortní jako u legendárních modelů značky, ale v době, kdy se všichni honí za sportovními podvozky jde o příjemnou změnu.

Na sportovní jízdu však rovnou zapomeňte. Cactus se díky podvozku v sérii zatáček až nebezpečně rozhází a srovnávat ho není radost, ale starost. Ani motor o obsahu 1.2 nemá dynamické ambice, ale když je potřeba, dokáže s 1135 kg vážícím autem zacvičit. Nikdo je ale stejně mít nebude a i na ty nezpevněné plochy se podívá jen zřídka. Svým charakterem se hodí spíše do města.

A na sedadle řidiče bude většinou sedět žena. Stejně jako exteriér je i interiér vkusně chic. Módní výstřelky a madlo zavírání dveří připomínající ucho kabelky muže konzervativního typu moc nepotěší. Mně to ale nevadí, interiér je fajn a moc jsem si pochvaloval sedadla Advanced Comfort, které připomínají plochy s paměťovou pěnou. I odkládacích prostor je dostatek a přihrádka pod infotainmentem přesně na telefon s pogumovanou podložkou určitě potěší. Vyndat ho vyžaduje docela pracnou anabázi, ale aspoň to nebude řidiče nutit do něj stále nahlížet.

Středový displej má úhlopříčku sedm palců a funguje bez problému. O jízdních datech se řidič informuje prostřednictvím malého obdélníkového displeje, který sice skvěle čte dopravní značky, ale nutí jej si zvykat na absenci otáčkoměru. Své místo by si tady určitě našla i automatická převodovka. A když jsem u té převodovky: Dráhy jsou přesné, ale až zbytečně dlouhé. Zařazení pátého rychlostního stupně by nutilo lidi menšího vzrůstu možná i poposednout si dopředu.

Vpředu je místa dostatek ale i pro vrostlé jedince, vzadu je to horší. Objem zavazadlového prostoru činí 358l. V řeči chalupářů je to „dobrý víkend“. Pro horké letní večery je tu k dispozici hvězdárna v podobě panoramatické střechy.

Cena začíná na částce 364 900,- kč. Dostanete za to edici Feel, která už v základu obsahuje např. klimatizaci, zadní parkovací asistent, nebo tempomat. Základní motor o obsahu 1.2 litru a výkonem 110 koní naprosto stačí, jen bych doporučil připlatit si automatickou převodovku – anulujete tak nevýhodu absence otáčkoměru. Nyní jste na ceně 404 900,- kč a věřte, že už si nic víc připlácet nepotřebujete.

Závěr

Citroën C4 Cactus je pohledný, skromný a finančně nenáročný (dá se jezdit i za 5 litrů) společník. Když pominete jeho neduhy, jako absence otáčkoměru nebo dlouhé dráhy řazení, odmění vás zřejmě nejpohodlnějším podvozkem mezi hatchbacky. Pokud hledáte vkusné, levné auto s charakterem, určitě ho zařaďte do užšího výběru.

Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!