22. 03. 2018

Odejít se socialismu a vrátit se do třeskutého kapitalismu v 19 tunovém kamionu nezažije hned tak někdo. Šest dobrodruhů z Československa to zažilo před třiceti lety. Expedice „Tatra kolem světa“ byla…příznačná pro svou dobu.

Osmdesátá léta dvacátého století bylo obdobím uvolňování vztahů se „zlým“ západem a hlavně hledáním nových cest pro obchodní spolupráci s krajinami s tvrdou měnou. Socialistickému táboru docházely peníze a jakákoliv možnost exportu byla podporována. Příznivá situace pro něco výjimečného a neopakovatelného. Dva bývalí členové Expedice Lambaréné ze šedesátých let iniciovali nový projekt – expedici „Tatra kolem světa“.

Továrna byla pro. Nad celou expedici převzal dohled podnik zahraničního obchodu Motokov.

Pro expedici byla vybrána třínápravová Tatra 815 s pohonem všech kol, kterou poháněl tatrovácký vidlicový desetiválec o zdvihovém objemu 16 litrů a výkonu 208 kW. 19 tun těžký kolos mohl jet rychlostí až 95 km/h, průměrná spotřeba byla 34 litrů na 100 km. Speciál dostal jméno Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan). Na délku měřil přesně deset metrů, na šířku 2,5 metru a výška byla skoro čtyři metry. Speciální nástavba pro posádku byla navržena Výzkumným ústavem kolejových vozidel a vyrobili ji ve Vagónce Studénka. Byl to malý dům – každý člen posádky měl sedadlo i místo na spaní, k dispozici byla kuchyňka, toaleta a sprchový kout, kabina řidiče byla s klimatizací. Do auta se vešel člun, moped a motorové rogalo, na střeše byl rozkládací stan pro čtyři osoby.

Výprava se šesti členy vyrazila do světa s velkou slávou 18. března 1987. Automobilka Tatra v tom roce slavila 90. výročí založení. Soudruzi mávali a slzeli. Kdyby věděli…

Expedice vedla přes šest kontinentů a referovala o ní všechna média. Pravidelné reportáže byly v Televizních novinách, často jako jediná zajímavá zpráva. Gigantický obytný vůz budil zájem po celém světě, někdy i děsil – v Guatemale byla celá posádka uvězněna a Tatra dost vybrakována, ale jelo se dál. Nejsmutnější okamžiky zažila expedice v Pákistánu, při sjíždění řeky Hunza tragicky zahynul jeden člen posádky – František Jeniš.

Mohlo by se vám líbit
Slovenský BAZ aneb další smutný příběh z dob nedávných
04.02. 2018
Slovenský BAZ aneb další smutný příběh z dob nedávných
#BAZ #Bratislava #ČSSR

Úspěchy socialistického automobilismu uťal pád socialismu v listopadu 1989. Pro členy expedice to byl asi nejsilnější zážitek – v dubnu 1990 se vrátili do úplně jiné doby a krajiny – tehdy už Česko – Slovenské federativní republiky. Nastalo podnikatelské a privatizační peklo a cestou navázané obchodní kontakty ztrácely smysl. Nerealizoval se ani připravovaný seriál a celovečerní dokument o expedici. Do světa se mohl vypravit každý bez výjezdní doložky od soudruhů. Zikmund a Hanzelka už nebyli na černé listině. Krajina měla úplně jiné starosti a nestíhala se těšit z úspěchů produktu státního podniku Tatra. Ten se časem odstátnil a jeho peripetie se chvílemi vyrovnaly zážitkům z Guatemaly.

Expedice „Tatra kolem světa“ ujela 140 000 kilometrů přes 67 zemí pěti kontinentů, dnes ji můžete vidět v Technickém muzeu v Kopřivnici. Možná čeká na své pokračovatele. Taky byste rádi odjeli z Čech a vrátili se po třech letech do jiné země?

Mohlo by se vám líbit

Expedice Lambaréné: Jak pár studentů jelo Tatrou 138 do Afriky a zpět
03.02. 2018
Expedice Lambaréné: Jak pár studentů jelo Tatrou 138 do Afriky a zpět
#afrika #expedicelambarene #Tatra

Zdrojfoto: webcestovatelu.cz, tatrakolemsveta.cz

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!