11. 05. 2018

První SUV a první model s pohonem všech kol v historii automobilky Rolls-Royce je výkladní skříní aristokratické manufaktury. Pojďme se podívat, co všechno s sebou tento elegantní mastodont přináší.

Důvod proč tento vůz vznikl je jednoduchý. Movití zákazníci, většinou mladšího věku, prostě chtěli aristokratický vůz, který je doveze až na konec světa. „Postavte Rolls-Royce mezi SUV“. A tak automobilka před třemi lety oznámila, že spouští projekt, který bude svým luxusem, výkonem a použitelností v kategorii SUV zatím nevídaný. Aneb jak říká sama automobilka „naše odpověď pro dobrodruhy, vizionáře, průzkumníky a ty, kteří věří ve svobodný život, je Rolls-Royce Cullinan.

Pro automobilku to rozhodně nebyl lehký úkol. Vstoupit do neznáma a snažit se tam překonat své limity, to je přeci jen výzva. Pro cestující vzadu je na výběr ze dvou sedadel. Lounge a Individual. Lounge jsou spíše funkční sedadla, která zahrnují tři místa a jsou tak atraktivní hlavně pro rodiny s dětmi. Vůbec poprvé se sedadla v Rollsu dají sklopit a to samozřejmě elektronicky a každé zvlášť. Zavazadlový prostor je 560 litrů a je níže položený než zadní sedadla, aby vám případný náklad necestoval za jízdy (ve světě Rolls-Royce prostě neexistují slova gumycuk a kurta). Zavazadlový prostor se ale dá jednoduše elektronicky zvednout, abyste mohli s nákladem snadno manipulovat. Po sklopení sedadel vznikne 1930 litrů prostoru s nakládací plochou dlouhou 2245 mm.

Zadní sedadla Individual už tak přátelská k převážení nákladů nejsou. Dvě luxusní křesla jsou oddělena středovou konzolí, která slouží jako bar. Součástí výbavy jsou brandové sklenice na whiskey a šampaňské. A samozřejmě lednice. Další vychytávka je pak oddělení prostoru pro pasažéry od toho zavazadlového skleněnou přepážkou. Tato konfigurace pochází již z dob hodně dávných, kdy movití pasažéři nemohli jezdit v jednom prostoru se svými zavazadly. Lidé sedící vzadu jsou navíc výše, než ti vepředu a všichni mají k dispozici skleněnou panoramatickou střechu.

Při sáhnutí na kliku, nebo dotknutím se klíče se SUV automaticky sníží o 40 mm pro snadnější nastupování. Po nasednutí se samozřejmě nebudete tahat s těžkými dveřmi, stačí stisknout tlačítko a samy se zavřou. Po stisknutí startovacího tlačítka se vůz vrátí o 40 mm zpět na svou standardní pozici. Volant je menší a více orientovaný na řidiče (a samozřejmě vyhřívaný). Veškeré ovládací prvky jsou orientovány na řidiče, který sám sedí ve vyhřívaných a odvětrávaných sedadlech. Interiér samotný je opojný. Vůbec poprvé tu ale najdete Off-road tlačítko.

Pro inženýry z technického oddělení bylo určitě nejtěžší přenést tu slavnou jízdu na kouzelném koberci „Magic Carpet Ride“, kterou automobilka označuje svou legendární sametově hladkou jízdu za každých podmínek. Vůz stojí na přepracovaném hliníkovém rámu z modelu Phantom. Nápravy jsou zcela nové, ta přední má kola zavěšená pomocí dvojitých lichoběžníků, ta zadní je víceprvková. Celý podvozek je samozřejmě vzduchově nastavitelný a řízení všech kol (poloměr otáčení je 13,23 metru) bylo také nevyhnutelné. Inteligentní odpružení provádí milion výpočtů za vteřinu a vůz automaticky adaptuje jakýmkoli podmínkám.

O pohon se stará přepracovaný šlágr 6.75 litru V12 Twin Turbo, který na všechna čtyři kola posílá 420 kW / 563 koní a 2 660 kilogramů těžký parník dokáže roztlačit až na 250 km/h. Maximální krouťák 850 Nm je k dispozici již od 1600 ot/min. A pokud vás zajímá spotřeba, tak ta je v průměru 15 litrů na 100 km.

Jak si první SUV za 112 let historie značky povede, je nám už předem jasné. Půjde na dračku! V našich končinách to zatím podle přepočtu vypadá na cenovku 7 300 000 korun. Oficiální cenu se ale teprve dozvíme. Bentaygo, třes se. Range Rovere, těš se.

 

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!