11. 04. 2018

Dost možná největší bitva v dějinách motorsportu se odehrála v roce 1966, kdy se Henry Ford II rozhodl zadupat Ferrari do země. Trvalo mu to několik let

Když Ford získal na LeMans v roce 1966 první tři místa, zakončil tak dlouhou pouť a pomstu automobilce se vzpínajícím se koněm. Byl to souboj dvou automobilek, který chceme okamžitě zfilmovat, protože takový scénář, nenapíše ani Jim Uhls.

Příběh začíná v roce 1963, kdy rozhořčený Henry Ford II skáče vzteky do stropu, když Enzo Ferrari couvnul z jejich dohody. Ta zněla, že Ford odkoupí Ferrari a nadále budou závodit společně, jako jeden tým Ford-Ferrari. Takové vynikající spojení Ameriky a Itálie. Někteří tvrdí, že Enza vyjednávání bylo pouze vyvíjení tlaku na Fiat, který poté značku Ferrari koupil. Ford byl zhrzený, protože již jeho otec chtěl koupit italskou automobilku, Alfu Romeo. Po tom, co i on narazil na dalšího tvrdohlavého Itala se rozhodl, že jediný možný způsob jak nafrněným Italům vrátit úder, je porazit je tam, kde jsou si nejvíc jistí. Na LeMans.

Ferrari totiž právě tam dominovalo od roku 1960. Ford do programu LeMans investoval 10 000 000 dolarů a to jen jen z čisté pomstychtivosti. Z počátku se však nedařilo. Sezóna 1964 byla bídná a v sezóně 1965 dokonce žádný ze čtyř nasazených Fordů závod nedokončil. A potom, po několika dalších milionech a nocích propocených v garáži, vyjel Ford s „devastátorem“. GT40 MkII. Pro sezónu 1966 měl Ford osm monopostů pro sebe a dalších pět pro soukromé týmy. V této sezóně tak bylo 13 aut z 55 značky Ford. Ferrari mělo naopak pouze 2 připravené vozy, ale bylo si jisté vítězstvím. Přišel čas udeřit.

Ani jeden z vozů Ferrari tehdy závod nedokončil. Oba vozy skončily v kole 227 a Ford tak měl volnou cestu ke své pomstě. Ve vedení byly dva vozy Ford s posádkami Ken Miles a Danny Hulme v jednom a Bruce McLaren a Chris Amon ve druhém. Třetí vůz, s posádkou Ronnie Bucknum a Dick Hutcherson byl pozadu o 12 kol.

Toto ale měl být velký moment, kdy Američané ukážou Italům svou nadřazenost. Leo Beebe z vedení automobilky tak zavelel, aby tyto tři vozy projely cílovou čárou vedle sebe. Vedení závodu jej upozornilo, že to by přiřadilo vítězství vozu s posádkou, kde byl McLaren, protože ten startoval o 8 pozic dále než vedoucí vůz s Milesem. A přesně tak se stalo. Pomsta byla vykonána.

Mohlo by se vám líbit

McLaren F1 GTR a jeho příběh v GT Series v roce 1997
16.03. 2018
McLaren F1 GTR a jeho příběh v GT Series v roce 1997
#f1 #gtserie #LeMans #mclaren

Vše vystihuje proslov vedoucího týmu, když monoposty během závodu postihl problém s pneumatikami.

„Nemáme co ztratit. Ať z toho klidně lítají dveře. Jeď jako ďábel!“

Po dominanci Ferrari tak LeMans postihla dominance automobilky Ford. Vrátil se každý rok a až do roku 1969 proměnil všechny závody ve vítězství. Pak už se oficiálně Ford v LeMans nikdy neukázal, až do retro návratu s Fordem GT, kdy si to teď opět rozdávají s Ferrari ve třídě GTE.

Doufáme, že jste si příběh užili a uvidíme se příště…

foto: dailysportscar, drive-my, carandriver, pinterest,

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!