07. 02. 2018

Když se v roce 1955 poprvé představil na Autosalonu v Ženevě první Fiat 500 a později jeho větší bratříček Fiat 600, svět si ho okamžitě zamiloval. Zaujal i soudruhy v Sovětském svazu a po jeho vzoru se rozhodli vytvořit vlastní verzi lidového auta. Na svět tak přišel Záporožec 965, jedno z nejtragičtějších aut bývalého východního bloku.

Na návrhu 4-místné ocelové karoserie začala v roce 1956 pracovat moskevská automobilka MZMA, a v roce 1957 předvedla prototyp označený jako Moskvič 444. Jelo to, výroba vypadala být levná a jednoduchá. Automobilka, která už co to vyrobila, byla připravena lidovým vozítkem zasytit celou krajinu. Nastoupilo ale soudružské plánování. V něm nešlo o zkušenosti a kvalitu, ale o to, aby měli co vyrábět i jiné továrny, kterým se nedařilo. Soudruzi tak rozhodli, že sovětskou odpověď na Fiat 600 bude vyrábět na Ukrajině ve městě Záporoží, konkrétně v továrně na kombajny. Výrobci kombajnů to brali jako výzvu.

Moskvič 444 se přejmenoval na Záporožec 965 a továrna začala od roku 1960 chrlit sovětskou verzi lidového vozítka. Šlo o jednoduché auto. Mělo omezený vnitřní prostor, vysokou hlučnost a řadící páku, která vydávala zvuky, které dodnes používají industriální kapely. Záporožec jel maximálně rychlostí 90 kilometrů za hodinu. Vzadu měl uložený čtyřválec o objemu 887 kubických centimetrů s výkonem 23 koní. Motor se ve vyšší rychlosti často zadíral kvůli nedostatku oleje. Šnekové řízení bylo katastrofou, která z auta udělala jedno z nejhůře ovladatelných aut v Sovětském svazu. Ke standardu patřily nepřiléhavé díly karoserie, dveře otevírající se za jízdy a bubnové brzdy, kterých funkčnost byla často loterií.

Mohlo by se vám líbit

Miss Hurst Golden Shifter, aneb jak se zrodila Linda Vaughn. Asi největší automobilová celbrita
07.02. 2018
Miss Hurst Golden Shifter, aneb jak se zrodila Linda Vaughn. Asi největší automobilová celbrita
#lindavaughn #missgoldenshifter #perkypatty

Do kufru se vešla tak síťovka s melounem. Záporožec taky velice rychle rezavěl. Neovladatelnost auta a jeho technická (ne)kvalita způsobila mnoho smrtelných havárií. Lidi na něj ale stejně několik měsíců čekali a chtěli ho. V té době prostě jiné auto pro běžné obyvatele neexistovalo. Svět se sprostě vysmíval. Záporožec 965 byl považován za naivně ukradenou kopii Fiatu 600, což prudilo i soudruhy. Auto se jako úspěch sovětského umu prezentovat nedalo. Zato se stalo zdrojem vtipů a jisté období se skoro žádná sovětská komedie neobešla bez scény s tímhle autem. Buď se opravovalo u cesty, nebo se do něj hrdinové snažili narvat kufr.

Auto – tragédie se vyrábělo jen několik let, bylo nahrazeno mírně kvalitnějšími a hlavně tvarově jinými modely 966 a 968.

Továrna na kombajny se auta naučila vyrábět a značka Záporožec se časem dopracovala i ke kvalitnějším modelům. Dnes je autíčko samozřejmě vyhledávanou raritou, tak jako jiné automobilové absurdity. Často se stává obětí zvráceného tuningu. Po kolika lahvích vodky byste se v něm projeli?

Mohlo by se vám líbit
Tato slavná československá karosárna stavěla vozy pro královnu i Stalina!
01.02. 2018
Tato slavná československá karosárna stavěla vozy pro královnu i Stalina!
#design #Karosa #Sodomka

Zdroj foto: autogaleria.hu, auto-zer.com, car.info, cardirectory.com

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!