30. 01. 2018

V dobách socialistického Československa byla výroba automobilů pod absolutní státní kontrolou. Podle toho to taky vypadalo. Je až neuvěřitelné, že za zády režimu vznikaly oficiálně sportovní automobilové unikáty, o které je zájem dodnes. Dokázali to nadšenci z Metalexu.

Parta fandů do automobilových závodů hledala koncem šedesátých let možnosti financování svého koníčku. Podařilo se jim pod Svazem pro spolupráci s armádou (Svazarmu) založit organizaci, která si na výrobu a úpravu závodních aut přivydělávala metalizováním automobilových dílů. Pojmenovali ji „Metalex“, založena byla přímo na Nový rok roku 1969.

Navzdory drsnému socialismu vznikla polosoukromá firma, která vytvořila jedinečné sportovní speciály obdivované dodnes.

Úplně prvním projektem byla stavba dvou rallyových vozů Škoda 1000 MB. Metalex začal vyrábět i automobily pro série Formule Škoda a Formule Easter. Ano, Velikonoční formule, dodnes je tohle pojmenování záhadou. Byly to stroje sestavené ze sériových dílů automobilů, někdy s motory z Lady a jejich cena nebyla vysoká. Zájem o ně byl i v dalších krajinách socialistického bloku. Svazarmovský Metalex se tak stal i exportérem aut, byť v malém počtu.

V sedmdesátých letech Metalex už nestíhal metalizovat. V několika dílnách vyráběl a upravoval automobilové a motocyklové speciály. Jedním z nich byla i terénní bugina, nebo kabriolet vyráběný ze Škody Favorit. Na podobě mnohých aut se výrazně podílel automobilový designér Václav Král. Speciály Metalexu na závodech často porážely i tovární automobily Škodovky, což se soudruhům nelíbilo. Firmě rušili některé provozy a zasahovali do ní i personálně.

Koncem osmdesátých let začal Metalex spolu s Václavem Králem vyvíjet asi nejpamátnější perlu své produkce – sporťák MTX Tatra V8 z Tatry 623.  Po roce 1989 Metalex odkoupili vlastní zaměstnanci a přejmenovali jej na MTX a pokračovali ve vývoji. Teď už bez zásahů soudruhů.

V roce 1991 představili toto žihadlo na autosalonu v Praze a o vystavený vůz se ihned popralo několik zájemců. Firma přijala kolem 200 objednávek. Druhý prototyp koupil německý sběratel za tehdy neuvěřitelných 2 740 000 korun. Cestou do Německa auto rozflákal, ale v MTX mu ho opravili. Mimochodem, tohle auto mělo zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny a maximální rychlost 265 kilometrů za hodinu. MTX nabídl celou výrobu Tatře, ta neměla zájem. Auto stejně přilákalo investory a jeden z nich odkoupil licenci a práva na výrobu. Novému majiteli ale připravovaná výrobní hala vyhořela a bylo po výrobě. Navždy. Na světě tak zůstaly pouze tři kompletní MTX Tatry V8. Jedna je vystavena v Muzeu sportovních vozů v Lánech. Fascinuje dodnes a nejen doma. V roce 2010 točil v Praze Kanye West půlhodinový film ke své písni Runaway. Hned na začátku filmu ho vidíte jet za hezkými děvčaty v černé Tatře MTX V8, je to dravec na první pohled.

MTX nadále dělá roadstery, sportovní speciály a úpravy automobilů na zakázku. Zabývá se také speciálními nadstavbami. Ročně upraví kolem 30 000 automobilů. Často vytváří unikátní malé série, jednou z nich byla i úprava škody Forman na valník, nebo speciální úpravy teréňáků pro policii a armádu.

Tuningových a podobných firem je dnes u nás bezpočet, ale jen jedna začínala za „socíku“ skoro před padesáti lety. Drží se dodnes. Dali by jí za to soudruzi Řád práce? Přebral by jej za ně Kanye West?

Zdroj foto: cabrio.cz, petr-favorit136l.7x.cz, innermobil.com, cabrio.cz, vintagedistrict.com, autosportnation.com, fourtitude.com, g.denik.cz

Mohlo by se vám líbit
Je tohle to nejhezčí auto na světě? Neuvěříte, jak je staré!
21.04. 2018
Je tohle to nejhezčí auto na světě? Neuvěříte, jak je staré!
#kabriolet #normantimbs #steramliner
× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!