17. 07. 2017

Otázka vyšší ochrany jezdců Formule 1 visí ve vzduchu od tragické nehody Justina Wilsona při závodech IndyCar v roce 2015. Ten zemřel po zásahu jedné z odlétajících trosek z jiného monopostu. Podívejte se na další pokus o vyřešení tohoto problému.

Organizátoři F1 společně s FIA vyšli v dubnu letošního roku s dalším nápadem jak ochránit jezdce ve Formuli 1. Jmenuje se Shield a jak již název napovídá jedná o štít umístěný přímo před řidičem.

Během pátečního tréninku pro letošní Grand Prix Velké Británie vypustilo Ferrari monopost s nainstalovaným systémem Shield a dovolil jezdci Sebastianovi Vettelovi, aby zajel pár testovacích kol.

Štít je nápadně podobný systému Aeroshield, který před několika lety testoval tým Red Bull Racing. U obou systémů zůstává kokpit závodního vozu otevřený. Pouze před řidičem se nachází průhledná bariéra rampovitého tvaru.

Podobný pokus proběhl také dva roky zpět. Sebastian Vettel tehdy testoval systém zvaný Halo. Ten spočíval v trubkovité kleci umístěné před řidičem. Problém byl ve ztíženém výhledu a nebezpečí kontaktu s helmou při těžké havárii. Největším odpůrcem systému Halo byl právě tým Red Bull Racing.

V roce 2011 byl dokonce v plánu kompletně uzavřený kokpit, který navrhla sama FIA. Závody Formule 1 by tak více připomínali závody stíhaček, než automobilů.

Organizátoři doufají, že systém bude připraven již na příští sezónu. Grand Prix 2018 by tak měla být zase o kousek bezpečnější.

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!