11. 12. 2017

Budoucnost osobní dopravy. To jsou prý elektromobily. Norsko má v Evropě nejvíce elektromobilů v přepočtu na jednoho obyvatele. Norové jsou nejblíže světlým ekologickým zítřkům, které září mnoha barvami. Růžové to ale úplně není, protože elektromobily mají problém.

V krajině s 5 miliony obyvatel je nyní registrováno více než 25 000 elektromobilů a měsíčně se jich prodá dalších 1200. Každé třetí prodané auto je elektromobil. Proč takový zájem? Stát zájemce o elektromobily nepřiměřeně motivuje a hlavně příjemně finančně dotuje.

Elektromobily jsou osvobozeny od vysokých daní a registračních poplatků. Nemusí mít dálniční známky, neplatí za parkování, mají nižší pojistné a ve městech mohou používat jízdné pruhy pro městskou hromadnou dopravu. Vláda chce finančně dotovat i budování domácích dobíjecích stanic.

Elektromobily se v Norsku vyplatí. Nisan Leaf, díky nižší dani, je v Norsku levnější než VW Golf. Už na konci roku 2013 byla Tesla Model S a elektromobil Nissan Leaf nejprodávanějšími modely mezi všemi prodávanými auty. Prostě sen všech vyznavačů elektromobilů.

V hlavním městě Oslu ale začíná být pro elektromobily horko. Možnost využívání jízdních pruhů pro veřejnou dopravu způsobilo jejich permanentní ucpávání a časové prodlení autobusových linek. Výstavba dobíjecích stanic zabírá stále větší prostory na úkor parkovišť. Benzinové stanice mají daný rozměr a tankující auta se v nich v několikaminutových intervalech střídají. V nabíjecích stanicích stojí automobil minimálně 30 minut, tvoří se u nich kolony. Navíc, síť dobíjecích stanic nepokrývá území rovnoměrně, v některých městských částech se nečeká vůbec, někde zase i několik hodin. Samotná elektrická síť je často ohrožena nadměrnými odběry. A k tomu ještě ekologové řeší, jak energie pro elektromobily vzniká. Ne vždy je to ze „zelených“ zdrojů, čili znečištění je vcelku stejné, jedno jestli od auta se spalovacím motorem nebo od uhelné elektrárny.

Norská vláda vyhlásila, že výhody pro majitele automobilů upraví hned potom, co se prodá 50 000 vozidel s nulovými emisemi, co může být do 16 měsíců.

A potom? Zůstanou pravděpodobně jen úlevy na daních, další výhody se zruší. Pro elektromobily chce stát nejdříve připravit vyhovující infrastrukturu a až pak opět nabídnout další balík výhod. Nebo taky ne. Pokud se vývoj prodeje elektromobilů nezastaví i bez dotací a úlev. Norsko chce mít v roce 2025 na svých silnicích jen elektromobily.

A co u nás doma? Pokrytí dobíjecími stanicemi také není rovnoměrné. Nejvíce je jich v Praze, Brně a v Hradci Králové spolu s Pardubicemi. Pro příměstskou dopravu ok, ale pro meziměstskou nic moc. Každá vláda pravidelně slibuje vypracování dotačních programů pro elektromobily, některé se už uplatňují. Nejsou však stejná pro každého majitele nového elektromobilu.

Norská vláda slibuje rychlé dobudování infrastruktury do dvou let, což se pravděpodobně stane. Pak stát přehodnotí dotace a kompenzace, dřív ne.

Za kolik let budeme mít podobné problémy s elektromobily v Čechách? Za pět, za deset, nebo za dvacet? Je v Norsku větší odběr energie pro elektromobily, nebo odběr dětí od rodičů? Dotáhneme se na ně alespoň v něčem?

Mohlo by se vám líbit

Odpovídáme na nejčastější otázky o Tesle Model 3!
06.08. 2017
Odpovídáme na nejčastější otázky o Tesle Model 3!
#3 #model #Tesla

Zdroj foto: e360.yale.edu, qz.com, cleantechnica.com, insideevs.com, wccftech.com

 

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!