04. 09. 2017

Thelma se slzami v očích políbí s Louise, pak Louise šlápne na plyn. Obě se chytí za ruce a letí s autem přes sráz do Grand Canyonu. Nezapomenutelný konec filmu Thelma a Luise odstartoval fanouškovské běsnění kolem Fordu Thunderbird ročník 66, jedné z ikony amerických kabrioletů.

Ridley Scott natočil v roce 1991 nezapomenutelný film o dvou kamarádkách, co se na líbivý strojený svět zvysoka vykašlou a odmítnou se mu vzdát. Susan Sarandon a Geena Davis svou road movie odjely v automobilové klasice, které v USA říkají od padesátých let „T- Bird“. V roku 1957 začala automobilka Ford uvádět na trh modely vozů se skvělou vychytávkou – zatahovací střechou, která po zatažení plynule zmizela do kufru bez toho, aby se linie auta nějak výrazně změnila. Poprvé se objevila na modelu Ford Skyliner v roce 1957, o rok později na Thunderbirdu a v roce 1958 na Lincolnu Continental. V Thelmě a Luise „hraje“ Ford Thunderbird Convertible čtvrté generace z roku 1966. Drobné úpravy se dělali při každé nové generaci modelu, tento měl novou mřížku chladiče připomínající pořadače na vejce a pozměněná zadní světla. Motor měl standardní výkon 275 koní a příplatková verze 315 koní.

Filmaři měli k dispozici celkem pět modro-tyrkysových kabrioletů. Jeden jako „opravdové“ auto, další pro umístění všech kamer, dvě auta pro kaskadérské kousky a to poslední byla rezerva. Všech pět automobilů stejné tovární barvy sehnala produkce v různých bazarech a nebyla nějak upravována. Američtí filmaři auta T- Birds milují, po Thunderbirdu sáhl taky F. F. Copolla, nebo David Lynch. Auta skvěle vypadají, jsou prostorná, skládací střecha umožňuje skvělé záběry a na zadních sedadlech je vždy dost místa pro další postavu, která pohne dějem. V Thelmě a Luise tuto úlohu do puntíku splnil mladičký Brad Pitt, pro kterého to byla první výrazná role ve filmu. Zapůsobil i na slavnější kolegyně – žhavou scénu s Geenou Davis měla nejdřív absolvovat její dublérka, ale Geena do toho nakonec ráda vhupla sama. Brad si taky nestěžoval.

Počet filmařských Thunderbirdů zredukovalo až natáčení závěrečné scény, ve které účinkovalo taky 24 policejních aut a tři helikoptéry. Ve filmu padá auto s hlavními hrdinkami do Grand Canyonu, vše se ale točilo v Utahu. Ochránci přírody jsou i v USA a do přírodní rezervace se kabriolety prostě nehází, i když se jim říká T–Birds.

Do auta byly usazeny figuríny hlavních hrdinek a mohlo se letět. První kabriolet ale ve vzduchu jako pták neletěl, převrátil se příliš brzo na bok. Celkově na tuhle scénu padla tři auta. Scott ji původně točil až po pád na zem, v závěrečném sestřihu se ale rozhodl ukončit vše ve chvíli, kdy kabriolet ještě letí.(Původní scény jsou jako bonusy na DVD.) Producentům se konec vůbec nelíbil, ale na Scottův pádný argument, že jiný konec nemá, nemohli nic namítat.

Film získal šest nominací na Oscara, ale dostal jen jednoho za scénář. Mimochodem napsala ho žena – Callie Khouri. Po masivním úspěchu filmu hodně herců a hlavně hereček litovalo, že roli ve filmu odmítlo. Být součástí jedné z nejkultovnějších automobilových scén je jistě víc, než zaplacená hvězda na chodníku slávy v Hollywoodu.

Ford Thunderbird Convertible ročník 66 byl taky rád přitom. Poslední dva kusy z filmování neustále stoupají na ceně. Jeden z nich byl v roce 2008 vydražen za 65 000 US dolarů, další je připraven na podzimní aukci s vyvolávací cenou 71 500 dolarů. Vzhledem k tomu, jak okázale se v Americe slavilo dvacáté páté výročí filmu, cena auťáků ještě poroste. Thelma a Luise je prostě skvělá road movie i dnes. Taky rádi troubíte na holky v kabrioletu? Těšíte se, co z toho bude? Pusťte si Thelmu a Luisu!

Zdroj foto: mennstyle.com.au, hollywoodmoviecostumesandprops.com, anothermag.com, pinterest.com, filmserver.com, the6milliondollarstory.com, pyxurz.com, vox.com, today.com

Mohlo by se vám líbit
Věděli jste, že první Spielbergův herec byl kamion? Byl to pořádný záporák!
04.02. 2018
Věděli jste, že první Spielbergův herec byl kamion? Byl to pořádný záporák!
#Duel #Spielberg #truck
× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!