03. 02. 2018

Nejznámější kopřivnický náklaďák byla ve dvacátém století určitě Tatra 138. Ano, je to ta, kterou v plastové verzi objímají tatínkové a dědečkové ve všech rodinných albech. K dostání je i teď. Před skoro padesáti lety, v roce 1968, se upravená Tatra 138 vydala na divokou cestu do Afriky.

Expedice Lambaréné byl projekt osmi studentů a absolventů vysokých škol v Praze. Proč jet z Prahy do Lambaréné v tehdejším Gabonu? Nositel Nobelovy ceny Albert Schweitzer zde vedl nemocnici, která se ocitla ve velkých materiálních potížích. Studenti se rozhodli přivést jí léky, zdravotnický materiál a zařízení, bez kterých nemohla existovat. Afrika byla v šedesátých létech dvacátého století divočejší a nebezpečnější než dnes. O hodně.

Byla to výzva, ke které studenti potřebovali nejen zdravotnický materiál, ale hlavně auto. Oslovili kopřivnickou Tatru, pro kterou to mohla být skvělá prezentace a test kvality vyráběných nákladních vozů. Továrna jim doporučila obstarat si starší náklaďáky Tatra, z kterých pak vytvoří něco, co dojede do Afriky, případně i zpět. Studenti sehnali dokonce tři náklaďáky Tatra 805.

Státní podnik Tatra z nich ale nevytvořil nic a odkázal, že nemá zájem o propagaci auta, které se už nevyrábí. Boj se socialistickým molochem a byrokracií byl další výzvou a studenti ho nakonec vyhráli.

Hlavním sponzorem výpravy se stalo ministerstvo těžkého průmyslu a náklady na cestu uhradil podnik zahraničního obchodu Motokov. Expedice Lambaréné dostala expediční Tatru 138 6×6 VN, tento typ se vyráběl od roku 1963.

Mohlo by se vám líbit

Tato slavná československá karosárna stavěla vozy pro královnu i Stalina!
01.02. 2018
Tato slavná československá karosárna stavěla vozy pro královnu i Stalina!
#design #Karosa #Sodomka

Výprava startovala ze Staroměstského náměstí 1. ledna. Čekala ji cesta přes pět evropských a třináct afrických zemí. V některých krajinách byli studenti vítání jako hvězdy, v některých šlo členům expedice o krk. V té době v Africe probíhalo několik občanských válek, bojů o nerostné bohatství, právo těžby a sílil boj posledních kolonií o nezávislost. Kromě toho se na tomto kontinentu odehrávala brutálnější verze studené války. Běloch ještě nebyl považován za toho, co přiveze dotace a vyvrtá studnu, spíš byl vnímán jako symbol útlaku a nebezpečí. V Kongu byla celá expedice na čas zadržena armádou, vojáci je považovali za „bílé žoldnéře“. Vláda Gabonu výpravu do krajiny ani nevpustila. Pomoc pro nemocnici byla odevzdána v Gabonském přístavu Libreville na palubě francouzského plavidla, které přepravilo Tatru z Konga do Nigérie.

Expedice Lambaréné se do Prahy vrátila 13. září, po 257 dnech. Tatra 138 ujela více než 35 000 km bez vážnějších závad. Náklaďák, který projel Afrikou, se postupem času stal výrazným exportním artiklem socialistického Československa. Vyvážel se do 40 krajin světa, nejvíc samozřejmě do tehdejšího Sovětského svazu, Bulharska, Rumunska a Polska. Tatra pro svou spolehlivost zaujala i na západě, prodávala se do Francie, Holandska nebo Rakouska. Do ukončení výroby v roce 1971 bylo vyrobeno 46 000 Tater 138 s velkým množstvím nástaveb od valníků, až po jeřáby a cisterny, například. Původní expediční Tatra je k vidění v muzeu Tatry v Kopřivnici.

Vyrobilo se také několik tisíc malých plastových náklaďáčků. Trénink na průjezd Saharou začíná správně na pískovišti. Myslíte, že tak začínal i malý Loprais?

Mohlo by se vám líbit

Kam zmizelo africké superauto, na jehož vývoji se podílel i Kaddáfí?
18.04. 2018
Kam zmizelo africké superauto, na jehož vývoji se podílel i Kaddáfí?
#afrika #diktator #libye

Zdroj foto: phatbeazt.cz, tatra-klub.cz, wikimedia.org, lideazeme.cz

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!