31. 08. 2018

Vlastnit osmiválec už dnes není taková exkluzivita jako kdysi. Za docela rozumné peníze se dá pořídit schopná bublanina, za kterou by se nemusila stydět ani vaše babička. Pokud máte na následný provoz a jste schopni utáhnout servis není snad žádný důvod, proč do toho nejít.

POZOR! Článek obsahuje tři německé sedany.

Jaguar XJ8/XJR

A začneme pěkně zostra. Jágo je absolutní kult, auto pro grázli. Za XJ8 dáte přes sto tisíc. XJR je dvakrát dražší, ale zase se to vyplatí. Čtyři litry objemu s přeplňováním tlačí pasažéry směrem dozadu silou 363 koní. Jede jako ďábel a neskutečně zní. Pozor si dejte na automatickou převodovku od Mercedesu, XJR má obrovský krouťák a může s ním mít problém.

 

Chrysler 300 C HEMI / Jeep Grand Cherokee HEMI

5.7 HEMI v Chrysleru, to je auto se kterým jezdí v Americe prarodiče na poštu. Není vzrušující a vůbec ne sportovní. Na pohodový cruising a nasávání atmosféry to ale bohatě stačí. Stejně tak můžete koupit Jeep Grand Cherokee, který sice stojí o trochu víc, ale nabídne ještě širší využití. V Česku navíc hrozně rádi dávají do těchto aut plyn. HEMI má v Chrysleru 340 koní a dá se sehnat do dvou set tisíc. Jeep bude o sto dražší.

 

Audi S8

Ostrá vlajková loď z konce milénia se dá v Německu koupit i za peníze v našem limitu. Vlhký sen našich otců s osmiválcem pod kapotou je schopen velmi rychle diktovat směr levých jízdních pruhů. Pomáhá mu k tomu 340 koní a chlapácké quattro. Všechna čtyři kola se zakousnou do asfaltu a za dunivého burácení opustíte jakékoli setkání svobodných zednářů.

 

BMW E39 540i

Musí tady být. Byly doby, kdy mi tohle auto nedalo spát a vsadím se, že spousta z vás to měla stejně. Motor M62B44 má maximální točivý moment 420 Nm a roztrhá tak nejednu naději náctiletého tunera na vaše předjetí. Když nemáte na M3, koupíte si 330i. Když nemáte na M5, koupíte si tohle. Za M5 dnes dáte i půl milionu, vstupenku do světa rychlých sedanů od BMW ale lze zakoupit už za (světe, div se) dvě stě tisíc.

 

Co dát na konec?

Mám vybrat nějaký americký pick-up? Mustanga GT? Lexus? Všechno to jsou levná a dobrá auta, ale za slušné peníze se dá koupit i ultimátní sleeper, který svou nečekanou brutalitou rozpustí nejeden předsudek.

VW Passat W8

Někdo musel přijít a říct: „Hele kluci, narveme tam osm hrnků!“ A někdo mu na to musel říct: „Tyvole a jak to tam chceš narvat?“ Bylo to ale v době, kdy si Volkswagen chtěl bůh ví co dokazovat a vznikaly motory jako desetiválcové diesely a dvanáctiválcové benzínové jednotky. Aby se pod kapotu Passata vešel osmiválec je rozevření válců pouze 15 stupňů a „slepený“ je ze dvou čtyřválců. Výsledkem je 202 kW. Auto pak samozřejmě občas neví, co s tím vším výkonem dělat, ale jako vzácný sleeper je to hodně dobrá volba.

 

A jaký je váš favorit na dostupný osmiválec?

Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!